Wel is er onderscheid in meester-, gilde- en stadstekens, waarbij de eerste enigszins vergelijkbaar zijn met onze merknamen, de tweede met keurmerken en de laatste met vermelding van herkomst (‘made in’) (julie van den steen bikini). Engelse term ‘brand’ ontstaat wel in deze tijd, ze verwijst nog naar het brandmerken van vee (bikini meisjes). Eerste merken komen op in zestiende eeuw: De Vergulde Hand (1554), De Kuyper (1659), Oranjeboom Bier (1671)
Oorzaken: 1. push up bikini. Groei bevolking stimuleert vraag. 2. Massaproductie wordt mogelijk en infrastructuur verbetert. Slippers koopjes. 3. Middenstand neemt toe. Maar tot ver in negentiende eeuw blijft de macht bij de groothandel die met veelal merkloze artikelen werkt. Groothandel beheerste distributie nog geheel. Pas aan het eind van de eeuw komt het fabrikantenmerk op
De fabrikant begint vaak direct te leveren aan de kruideniers en omzeilt zo de groothandel - Bikini online. Merkreclame, patenten en verticale prijsbinding (fabrikant schrijft de consumentenprijs dwingend voor) ontstaan in deze tijd. Fabrikanten ontwikkelen nu uit concurrentieoverwegingen ook diverse merken binnen één groep producten, ze leggen merkenportfolio’s aan (femme ens bikini bikinisonline.eu). Ook ontstaat er een streven eigen merken op buitenlandse markten neer te zetten
Het megamerk verschijnt op de markt (shiwi bikini). Klein legt het af tegen groot. Grote bedrijven hebben schaalvoordeel ten opzichte van kleine, zij kunnen hun producten wereldwijd promoten en innoveren (Juwelen koopjes). De enorme groei van de media na 1970, waardoor ook de beschikbare ruimte voor reclame groeit, vereist grote reclamebudgetten. De kleine bedrijven hebben niet de middelen om zoveel te investeren in reclame en R&D (research and development)
Verder is onder consumenten een hang naar oud en vertrouwd; men valt terug op wat men kent, ook daardoor hebben kleine merken nadeel ten opzichte van de megamerken - Decoratie koopjes. Begin twintigste eeuw komt het zogenaamde distributantenmerk op, informeel ook wel huismerk genoemd. beachlife bikini. Kruideniers maakten al veel langer hun eigen producten, bijvoorbeeld door zelf theemélanges samen te stellen of koffie te branden
Grootwinkelbedrijven als Mark & Spencer en Albert Heyn ontwerpen diverse eigen merken (pommelien thijs bikini). Na 1950 verplaatst de macht binnen de distributiekolom zich weer meer naar de handel, maar dit keer vooral de detailhandel (rode bikini bestellen bikinisonline.eu). Distributantenmerken nemen in belang toe - Stijl topje koopjes. Aandeel huismerk in sector levensmiddelen tegenwoordig is: 18 % in Nederland, 19 % in Frankrijk, VS 29% en GB 37%
Goede plek op de schappen. 2 (bikini decathlon). Veel uitstraling in de winkel. 3. Duidelijke beprijzing (cyell bikini). Andere factoren die de groei van het eigen merk versterkt hebben zijn het verdwijnen van de verticale prijsbinding (behalve voor boeken), waardoor de detaillist klanten kon lokken met lage prijzen, en daarnaast de vormgeving van het huisproduct, dat er steeds ‘echter’ komt uit te zien
Een paar voorbeelden van het gestegen merkbewustzijn - bikini zwart. Uit de introductie van New Coke in 1985 blijkt dat mensen toch de voorkeur geven aan het oude merk Coca Cola, hoewel ze dat qua smaak minder waarderen. Verder:In 1988 koopt chocolafabrikant Nestlé Rowntree op (Bikini Vullingen). Deze heeft onder meer de merken After Eight, Carnaby, KitKat en Rolo
United Biscuits koopt in 1990 Verkade voor 290 miljoen gulden, 24 x hoger dan de winst per aandeel - bikini zwart. Echter: Er zijn tekenen dat brand equity verandert. Berucht is Marlboro Friday in 1993, op welke dag Philips Morris een blijvende prijsverlaging van het merk afkondigde (rode bikini bestellen bikinisonline.eu). Die gebeurtenis werd symbool voor het gegeven dat een megamerk niet langer onaantastbaar is
Navigation
Latest Posts
Bikini Girls
Billie Eilish Bikini
Strandbroeken